Tagok : Berencsik Szabolcs 'Szabolcs' |
Berencsik Szabolcs 'Szabolcs'
2010.08.20. 11:38

Nv: Berencsik Szabolcs
Szletsi id: 1989
Lakhely: Salgtarjn
Bemutatkozs:
Magamrl s az autrl:
Szervusztok!
Kezdem azzal, hogy risi tletnek tartom a klub ltrehozst, mert az a szellemisg, ami a lersok olvassa kzben tjn, nem sok egyeslet sajtja. Ksznm Petknak a meghvst.
Krlbell 4 ves koromban kezddtt. Apa Trabantjban, Samarjban, pedlos Moszkvicsban l boldog arcot ltva, nagyapm - gondolva azt, hogy lvezni fogom, elhvott magval „Volgzni”. Ez bejtt. Brhov mentnk – teljesen mindegy volt, imdtam a hanglmnyt, rugzst, nagyapm vezetsi stlust. Mivel 30 mterre laktunk egymstl, nagy rmmre sztnsen szlt, ha Volgzs kvetkezett. Persze sosem hagytam ki egyetlen alkalmat sem.
Firtatva a szlvdn lv matrick kiltt kiderlt, hogy nagyszleim bejrtk vele Nyugat-Eurpt, az Adrit, s Trkorszgot egy 6 mteres Tabbert lakval. Korbban egy 2103-as Ladval, s kisebb lakkocsival jrtak nyaralni, teht nem jkelet tmrl volt sz.
Maga az aut egy 1986-ban gyrtott 24-02 tpus 7 szemlyes, tmeneti modell. Ekkoriban az orszgba behozott import Volgk kzl mr csak a kombikat szereltk a rgi tpus motorelrendezssel, amely els rnzsre a vkuumos fkerszablyz htrcshoz kzeli elhelyezst jelenti, tovbb - taln nevezhet gy - archaikus mszerfallal, az oldalajt skjtl elemelked, ves kilincsekkel, krm visszapillantkkal rendelkezik a tpus. A konkrt autn az egyetlen jkelet gyri mdosts a korbbi modellekhez kpest a 2410-es sorozat manyag htrcsa, ill. az els lmpatestbe integrlt helyzetjelz. A behozott sedan pldnyok ekkortjt mr mind 2410-esek voltak j bels trrel, majd rendszerint az ket 1 ves ksssel kvet, 1988-as vtl behozott kombi pldnyok is.
1987 mrciusban kerlt tvtelre a Merkur telepen. Megtalltam a szervizknyvt is. Ebbl kiderlt, hogy '88 janurjban mr az utols garancilis, 10.000km-es nagyszervzt vgeztk rajta (az olajcsere peridus egybknt 5000 km), teht az aut nem llt ttlenl.

Videofelvtelbl kivgott fot a Volgrl a rgi Wilk lakkocsival. Kompon.

Tabbert, sajnos mr nincs meg. Ezt a mai napig sajnlom.
Krlbell '89 nyarig tartott a klfldi utak sora, mivel nagyapm betegsge miatt mr nem vllalta a tbb ezer km-es utak terhelst. Mhszkedni kezdett - amely foglalkozs mr rgta krvonalazdott nla - ennek megfelelen a Volgt is lnyegesen kevesebbszer s kisebb utakra hasznlta - szgyen, nem szgyen - kaptrszlltsra. Ennek megfelelen leredukldott az autval megteend kilomterek szma, m csomagtere fokozottabb ignybevtelnek volt kitve. Itt jvk a kpbe: 10 ves koromban egy hetet tltttem Szeged mellett a mhszettel. Krlbell ez lehetett az az id, mikor elhatroztam, hogy minden lehetsges eszkzzel azon leszek, hogy az autt nagyapm soha ne adja el. Hazaindulskor elkezdett folyni a htvz. Bentnylson be, vzpumpn ki. Fl rnknt meg kellett llni, s jobb hjn - tszli jghideg kutakbl ptoltuk a mennyisget. Termszetesen fel is forrt, a termosztt bellt - ki is dobtk belle.
Krlbell ez lehetett az az id, mikor gyermeki kpzeletem szerint utoljra teljes pompjban lthattam az autt.
Ami biztos, hogy az aut 16 ves korig nyaranknt sosem llt fedett helyen - mindezek ellenre fnyezse gyri - viszont tlen mindig brelt garzsban troltk. Sajnlattal nztem, hogy gyarapodik a horpadsok szma a karosszrin, a mhszkeds okn szk erdei utakon hasznlva, vagy utnfut-beforduls miatt. Olyan is volt, hogy 300 km-t levezetve nagyapm rosszul pozicionlta a garzs bejratt - s bizony megtrt az aut jobb eleje. Fjt, hogy leloptk a gyri, de fakult GAZ emblmt a htrcsrl, repedeztek a gumik, azt hittem tnyleg vge.
Sok v sznet kvetkezett, gimnziumi tanulmnyaim miatt, ekkoriban keresztapm titokban (!) gondjt viselte az autnak, nha-nha elhordta olajcserre, illetve nagyapm a mhszkedshez mindig tallt embereket, akik rakodtk a kaptrakat, gy rm nem volt szksg.
2006 nyarn azonban jra elindultunk a mhszettel kb. 60 km-re. Nagypapm hossz id ta elszr ismt hvott, de a korbbiakbl tanulva fel voltam kszlve nmi kalandtrra. Krdezte, van-e nlam jogostvny. Hopp. Itt kvetkezett be az, amire kisklyk korom ta vgytam: vezethettem a Volgt. Szinte dbbenten llaptottam meg, hogy ugyanaz a menetdinamika s vehemencia rezhet rajta, amelyet kisgyermekkorom ta megszoktam. Nagyapm az anyslsen, a csomagtartban fnyr, mentnk elkszteni a terepet. A csods idjrs, a kellemes t s zkkenmentes lejuts szinte mesebeliv varzsolta az lmnyt. s elmaradt a kalandtra. Ez volt az utols kzs Volgzsunk.
…megrkltem az autt. 2007 mrciust rjuk, itt sszesen 85000 km van az autban. Fl v mltn elszr ltom. Kitoltam a garzsbl, olajszintet nzek, minimumon. Jaj. Akkusarut vissza, indtzok. Nem indul. Az akku szpen forgatta, szikra volt. zemanyag sehol. Hazavontats kvetkezett, majd a fltapadt tszelep megmozdtsa: rff. Ksbb megtudtam, hogy a sok tucat mellett ez is tpushiba.
Szmot vetettem, milyen llapot volt az aut, mikor hozzm kerlt: eszembe jutott a ktvzzel tlttt htrendszer (jelenleg is gyri, hibtlan, feljtatlan), az elmarad olajcserk (csodval hatros volt az, hogy nem nv alatt volt a szint), elfolyt olaj htshd (kiesett a leeresztcsavar, szerencsre csak 20-30 km-t ment gy), stb - mg n is elcsodlkozom, mennyire nem kellett hozznylni, s mennyire patent llapotban van. A mrleg msik nyelvt viszont a kizrlag napstsben trtn hasznlat billenti. Teht sem es, sem tli szott utak nem jttek szba, soha. Fent mr rtam, hogy a tli flvet mindig ideiglenesen kivonva tlttte a szraz garzsban, gy esly sem volt a zord krlmnyekben trtn forszrozott hasznlatnak. Mi sem bizonytja jobban, hogy az ablaktrlkn mg a gyri, flig szakadt gumicsk volt, mikor cserltem – nem sokat hasznltk. A karosszrihoz sosem nyltak, s nem is kell ksbb sem, azt mondja egy szaki vizsgn: „tefigyejjmjzsi ezen kevesebb rozsda van, mint egy 10 ves autn”.
Teht 2007 mrciusban els dolgom volt az olajcsere. A paprszrre nem talltam szavakat: vagy sosem volt cserlve, vagy 10 ve. Gyrtt, tprdtt, olajsrral vastagon telt llapotban volt. Kezdett krvonalazdni a karbantarts hinya.
Elkezdtem kutakodni alkatrsz gyekben, mert a htrcs trtt volt (a jobbos srvdt mg 2006-ban kifogstalanul javtottk s fnyeztk) mindenkppen manyagot akartam, mint gyrilag.

Egy vvel hozzm kerlse eltt frissen mosva
m talltam a neten egy gyri krm maszkot matt horganyszprvel lefjva huszonngyezerrt. Gondoltam annyira nem lehet drga, mgiscsak Volgrl beszlnk, ronda is volt, vglis nem vagyok teljesen hlye. Flhvtam az riembert, tudna-e valamilyen alkatrsz-beszerzsi tippet adni: a hirdet megadta egy ksbbi kollga szmt, aki alkatrszekbeszerzssel foglalkozik.
Sorban kicserltem a vlt- s differencilm-olajat, a kiszradt lgszrhzba olajat tltttem - merthogy olajtkrs, fagyllt, termoszttot kapott vgre (ahogy szmolgattam, legalbb 10 vig nem volt benne), htrcsot GAZ jellel, j idmr rt, j oldals irnyjelzket, hts kerkdob tetejre knyklszvetet (egyedi megolds, de szp), vzlehzt az ablakokra, napellenzket, kdereket (csomagtartba is). Majd szelepfedl tmtst, tgulsi tartlyt, szilikonos gyjtkbeleket, trafkbelt, gyertyt, 4 krm gyri dsztrcst, benzincsveket, lmpakapcsolt (fogyeszkz!), AC feljtkszletet, 4 j gumit. Nyilvn az itt lertakat nem egy hnap alatt, ez komplett anyagi csd lett volna: a hrom v sorn folyamatosan.

2007-ben mr gy nzett ki
A srvd-htrcs trs miatt a lmpatestek is cserlve lettek anno, de helyzetjelz nlkli kivitelre (rgebbi - bven 86 eltti - tpusoknl a htrcs alatt van a helyzetjelz klnll foglalatban - ez hinyzik az enymrl gyrilag). Ezt is cserltem helyzetjelzs lmpatestekre. Lefestettem a vonhorgot, felniket. A gyri rdi jkora ta nem mkdtt, egy 200 Ft-os IC-t cserlt benne TV-szerel ismersm. Tkletesen mkdik, s termszetesen keleti norms. Lesikltam a parkettaragasztt a csomagtrbl, mert a kaptrak miatt PVC lett beragasztva – ezrt nem karcos a gyri fnyezs fmpadl (!).

Ilyen volt, ilyen lett
Voltak mindenfle szerelsi prblkozsok, de ezek ilyen tvlatbl nzve gyetlen ksrletek egy, a szakmai felkszltsgemhez kpest is kifinomult technika javtsra. Srva fakadok, ha visszagondolok, mennyi baromsgot csinltam szerels cmsz alatt. Ilyen volt az ukrn gyjtkbel beszerelse, 175s hrtk, kesztytartbl szrmaz PAL gyertya, jobb oldali helyzetjelz vezetkels zrlatosan, ebbl add biztostkolvasztsok, majd karburtor javtsi prblkozsok - vgl vettem egy teljesen jat, sszehasonthatatlan. Nyit a kettes torok, van alapjrat.
A karburtor konstrukcis hibja, hogy a gyri tszelep-hatrol gumigyrt 1-2 hnapon bell leoldja a benzin, ezltal a megemelkedett szszint tlfolyst okoz. Lehet kapni manyag gyrs tszelep kszletet hozz, n ebbl csak a gyrt hasznlom fel, ez benne volt kb. egy vig hibtlanul. Majd ez is kinylt. Jelenleg utngyrtott tszeleppel prblkozom, ami teljesen ms tmrj, profil kialakts, de ehhez passzol hza is van, teht teljesen kompatibilis. Mr kt nyarat vgigszolglt, teht valsznleg vgleges megolds lesz.
Korbban a gyri bimetlos biztostt egy szakma rdge kicserlte kses 30A-esre. Ez mr sima tomptottnl is melegedett, kdlmpnl meg kiolvadt. Aztn egy hivatsos autvillamossgi szerel cserlte kamionokba val 40A-esre. Ezton is engedje meg, hogy gratulljak hozz. letemben nem lttam mg ekkora benga biztostkot. Kpes voltam szerezni hozz gyri bimetlt, a problmk azta teljesen megszntek.
Ffkmunkahengert javtottunk egy feljtkszlettel (sima tmtscsere, elregedett a gumi). A lmpakapcsol pedig ismt fogyeszkz. A gyrilag rel nlkli megolds miatt a teljes ram ezen folyik keresztl, gy a htl megolvadt csszka s nyomrug kztt zrlat alakul ki.

2008
2008
2008-ban elmentnk kt hosszabb tra is, ekkorra krvonalazdott az olyan mrtk megbzhatsg, hogy meg mertem reszkrozni. Azt hittem, hogy dvzlhetem a rgebbi olajcserk elmaradsnak eredmnyt, mivel autplyn a tarts 110-et tartva 150 km-en negyed liter olajat evett meg. Normlzemben az olajfogyaszts ekkoriban 0.5 liter/1000 km-es rtknl llt meg. Szerencsre nem ennyire drasztikus, lsd albb.
Cserltem a kuplungmunkahenger als gumicsvt, s szvoldali vkuumcsvet (fkszervhoz csatlakozik).
2009. 04. 30.
Olajcsere. 15W40-es API-SG Valvoline-t kapott. Ez az olaj bven megfelel. s ezt nem sok tulajdonos rhatja le bntetlenl: a motor gyri elrsa API SD (1968-as teljestmnyszint elrs). A paprszr a korbbihoz kpest teljesen korrektl nzett ki, minimlis lerakds volt a szrhz aljn.
Differencilmben hinytalanul, vltban 1.5dl utntltssel megvolt a kenanyag.
Az olajnyoms gondok teljesen eltntek, mg nyitott olajht mellett is. Futmllts kvetkezik, hiszen a jobb els kerk floldalasan kopik, az olajcsernl szrt szemet, illetve szelephzag llts is idszer.
A horpadsok kezdenek zavarni, br egyet sem n okoztam: tvenezrem meg nincs a kijavtsra - annyi lenne helyi rajnlk szerint. Egyengetshez meg nem lehet leszedni a hts lkhrtkat, mert a vonhorog felszerelskor a nylvnyhoz hegesztettek (mltkor talltam meg a vonhorog minsgi tanstvnyt 87-bl).
2009 mjus elsejn az aut djat kapott a Szocialista Jrmipar Gyngyszemei c. tradicionlis killtson a Kzlekedsi Mzeum eltt. Egyltaln nem szmtottam r.
2009.05.16 AC csere. A rgi elkezdte ereszteni a benzint a szz olajba. rltem. Ez meg vonta maga utn az szszint kalibrlst, mert az j rugja sokkal ersebb, mint a gyri. J jtk ez.
2009 nyara sem telt esemnytelenl.
Zsrzs, szelephzag-llts: gyri rtk 0.35-0.4 mm, azta kap lomptlt is, meg egyttal kitiszttottam a szelepszrak krli olajsarat. Volt bven. Szinte hallom a tribolgus kollgk megjegyzseit ("Hadd nzzek a motorodba, s megmondom milyen olajat hasznlsz." - ahhoz mg sok vznek le kell folynia a Dunn, hogy itt gy nzzen ki minden, ahogy kell.)
Fklmpakapcsolt cserltem (csak nagy pedlernl mkdtt).
Behzmgnes csere: indtzskor csak kattogott, viszont az j sem hozott megoldst. Rszletesen lent. Egyttal indtmotor bronzkefe csere.
Als kuplungmunkahenger csere (szivrgott). Mr megvan a gyrihoz a feljtkszlet is.
j lmpakapcsol (harmadik).
Futmllts vgre pontos mszerrel profi mhelyben sajt asszisztlssal. :-)
tdik ajt kitmaszt szerkezet javts s hegeszts msik nagyapm segtsgvel. Most gyri llapotban tmasztja meg az tdik ajtt, ez kombi Volgnl mr nagyon ritka.
Hangtompt javts.
Ekkorra kzel 3000 km-t tettem meg, lnyegi hiba nlkl. A kormnym kopog, egy ht leforgsa alatt elfolyik belle a 3dl kenolaj. A szimmering csere nem lesz megolds, valszn komplett kormnym kell.
2009.10.25
Egy rendkvl kellemetlen hiba jtt el az utngyrtott behzmgnes kapcsn: egsz egyszeren nem llt le az nindt, miutn a motor elindult s elengedtem a slusszkulcsot. Csak az akkumultorsaru levtelvel. Mikor ez trtnt, rendszeresen kirzott a hideg, ezrt ideiglenes megoldsknt beszereltem egy ramtalant kapcsolt a sarura - elkerlni sajt inkfarktusomat s kmlend a fogasvet. Teljesen jellemz az alkatrszre, hogy jonnan beszerelve egyszeren NEM hzott be. Az j alkatrszt kellett szerelni. Majd 1 hnap mlva levettem a polcrl a gyri behztekercset, sztszedtem, letiszttottam az rintkezit, akna, nindt le, utngyrtott le, gyri behz fl, s mkdik. Hibamentesen, mint eltte. Egy kalapot r az utngyrtott.
Az aut mr jl megszokott tli pihenjt tlti h elejtl, legkzelebb prilis vgn lesz ton, ksztettnk hozz bakot, gy kicsit a futm is pihen.
2010 nyr
2010 tavasszal volt egy problma: tlyukadt a hengerfejtmts a vztr fltt (hvelyes blokk), ezrt a cserekor egyttal j szelepszr-szimmeringeket szereltem be (a rgiek kzl az egyiken mr a szortrug sem volt meg). Ez a prblkozs telitallat volt: az olajfogyaszts gy 3.5dl/1000km-ben maximalizldik. Teht mgsem olyan rossz a helyzet, mint elsre ltszott.
A mjusi hengerfejtmts-csere utn tnztem az egsz vezrlst, htst. Kett darab nyomrudat cserltem, mert kesre koptak a nyomfelletei (els s nyolcadik szelep) - gyri zsrpapros alkatrszek, tovbb idszer volt az olajcsere, akkut, j hts hangtomptt kapott (kombi nincs, sedant kell talaktani). Ironikus, hogy tipikusan az az ember vagyok, aki mindig figyel a hideg motor kmlsre, jratsra. Megnyugtatott, hogy a gyri tmts nem gett t, csak – mint fent mr rtam – kilyukadt a vztr fltt, s a hvelyes hengertr miatt minimlisan, de visszadolgozott.
A mszaki vizsga gy zajlott, hogy elindultam fl 3kor pnteken, mert kitalltam, hogy htvgn kelleni fog az aut, belltottam a Citroenhez, ahol elszr vonogattk a vllukat, hogyha tallnak valami hibt, ahhoz tl ks van - majd rlltottk a futmellenrzre, fkpadra, CO-ra, kt ra mlva mindenfle csals nlkl rajta volt a matrica.

2010-ben Kapolcsrl hazafel heten
Nyri minimlis fogyasztsi adatok/100km.
Kizrlag vros: 11.5l (jellemzen 12)
Vegyes: 10.5l
Kizrlag orszgt: 8.8l (magam sem hiszem el), de jellemzen 10. 4 sebessges.
Nagypapmnl mindez orszgton 9, vegyesen 11, lakkocsival 13 liter volt.
Kpek a kpgalrimban !
|